تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/10/17 - 20:00
کد خبر: 297431

گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با کارگردان مستند «شیر ایرانی»؛

روایتی از بی‌مهری به تولید داخل/ عدم وابستگی به دولت، «عمار» را ارزشمند کرده است

روایتی از بی‌مهری به تولید داخل/ عدم وابستگی به دولت، «عمار» را ارزشمند کرده است

این مستند روایتگر تلاش تولیدکننده‌ای است که با سختی بسیار کالایی را تولید می‌کند، درحالی که کشورهای خارجی مشتاق خرید آن هستند و تولیدکننده به دنبال فروش و مصرف آن در داخل کشور است، مسئولین ما همان محصول را به شرکت‌های خارجی سفارش می‌دهند و این درد بزرگی است.

به گزار خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از 7 روز پیش در سینما فلسطین کر خود را آغاز کرده و تا 3 روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت. یکی از نقاط قوت این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌های حوزه‌ی فیلم و مستند که در کشور برگزار می‌شود، توجه به آثار جوانان و حتی نوجوانانی است که در عین رعایت اصول حرفه‌ای اولیه در این حوزه اما به تازگی پا به این عرصه گذاشته و شاید تجربه‌ی چندانی ندارند.

این جشنواره همچنین می‌تواند نقطه‌ی پروازی برای بسیاری از فیلم و مستندسازانی باشد که درون‌مایه‌ی قابل توجه و حرف‌های تازه‌ای برای این بخش از هنر دارند.

در این میان، خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با حضور در محل برگزاری این جشنواره به سراغ برخی از صاحبان آثار رفته و پای صحبت آن‌ها نشسته است.

یکی از مستدسازان شرکت کننده در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، یزدان پرونده است که با دو مستند «شیر ایرانی» در بخش جنگ اقتصادی و «محرمان محراب» که درباره زندگی شهید اشرفی اصفهانی است، حاضر شده است.

پرونده دربارهی نحوه‌ی شکل‌گیری ایده‌ی ساخت مستندش گفت: «شیر ایرانی» یک مستند داستانی  53دقیقه‌ای پیرامون اقتصاد مقاومتی است که با پشتوانه پژوهشی دقیقی تولید شده است.

وی درباره‌ی سوژه این مستند گفت: سوژه‌ی اصلی، تولید کننده یکی ازمحصولات استراتژیک صنعت نفت است که در دنیا فقط چند کشور قادر به تولید آن هستند. این محصول شیر نفتی کنترل ولف است و میزان فشار معیانات در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها را کنترل می‌کند واهمیت آن به اندازه‌ای است که در صورت نبودن یا خراب شدن این شیرها، تولید در پالایشگاه‌ها ونیروگاه‌ها متوقف می‌شود.

این مستندساز درباره شخصیت اصلی «شیر ایرانی» گفت: مهندس امید حاجی عظیمی با سرمایه گذاری روی فکر و جوان ایرانی موفق به ساخت این محصول می شود و محصول را به کشورهای تولید کننده آن مثل چین، کره جنوبی و اندونزی صادر می‌کند.

یزدان پرونده درباره‌ی داستان پرفراز و نشیب این مستند که سفارش گرفتن تولیدکننده ایرانی بر اساس قانون کشورمان را روایت می‌کند ادامه داد: طبق قانون کشور ما، زمانی که کالاهای استاندارد در کشور تولید می‌شود، مصرف داخلی کشور باید از تولیدات داخلی باشد اما مسئول سفارش‌دهنده بخاطر منافع شخصی مانند سفرخارجی و پورسانت‌ها به شرکت‌های خارجی سفارش کار می‌‍دهد و جوان نخبه ایرانی بیکار می‌شود در حالی که تولیدکننده ایرانی محصول بهتری هم تولید می‌کند.

کارگردان مستند «شیر ایرانی» در ادامه توضیحاتش افزود: این مستند روایتگر تلاش تولیدکننده‌ای است که با سختی بسیار کالایی را تولید می‌کند، درحالی که کشورهای خارجی مشتاق خرید آن هستند و تولیدکننده به دنبال فروش و مصرف آن در داخل کشور است، مسئولین ما همان محصول را به شرکت‌های خارجی سفارش می‌دهند و این درد بزرگی است.

وی درباره‌ی موانع پیش روی ساخت این اثر ابراز عقیده کرد: به نظرم ما فیلم سازان دغدغه‌مند و مذهبی دچار خودسانسوری هستیم؛ سیاه نمایی درست نیست و در عین حال که مشکلات را بازگو می‌کنیم باید نقاط امید را هم بیان کنیم. کشور ما آزادترین کشور دنیا از نظر رسانه‌ای است، با این وجود جشنواره‌هایی که بودجه آنها از طرف دولت تأمین می‌شود، محدودیت هایی برای اکران فیلم‌هایی از این دست دارند و بی‌مهری‌هایی از سوی برخی جشنواره‌ها در پذیرش و اکران آثار این چنینی وجود دارد که البته انشاءالله حل می‌شود.

پرونده همچنین جشنواره عمار را جشنواره‌ای مستقل انست و تاکید کرد: عده‌ای از روی اعتقاد و با تکیه بر مردم این جشنواره را برگزار می‌کنند وامکان بیان انتقادات در آن وجود دارد. از سال‌های آغازین این جشنواره از شکل‌گیری آن خوشحال شدم و پدیده سینمایی قابل توجهی است.

وی افزود: جشنواره عمار، یک جشنواره جسورو دارای جایگاه رسانه‌ای خیلی خاص است که در دنیا بی‌نظیر بود و چنین جشنواره مستقلی را در دنیا سراغ نداریم. عمار می‌تواند یکی از بهترین جشنواره‌های دنیا باشد؛ همین مستقل بودن و عدم وابستگی به دولت بسیار ارزشمند است و باعث می‌شود فیلم‌ساز حرف خود را بدون واهمه بزند و بدون واهمه هم فیلم را اکران کند.

کارگردان مستند «شیر ایرانی» در پایان خاطرنشان کرد: انشاءالله جشنواره عمار این استقلال را حفظ کند و به همین شکل پیش برود و در عین حال به رفع ایرادات مانند پوشش رسانه‌ای بهتر و جوایز شایسته‌تر برای شرکت کنندگان توجه داشته باشد.

* گفتگو از امیرحسین دارابی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top